Sunday, March 04, 2007

The Soccer Hijab Affair and the Jan Wong Controversy

Girls just wanna have fun

MANCHESTER, England, March 3 (Reuters) - The International Football Association Board, the game's ultimate decision-making body, has backed a controversial decision to prevent an 11-year-old Muslim girl from taking part in a match while wearing a headscarf. The girl was kicked out of a game in Ottawa after she refused to comply to the referee's order to remove her hijab.

Now I don't want to comment on the referee's decision, because zillions of people have already done so. I just want to address some people's argument that the decision was not tinted with racism or bigotry because the referee was a Muslim himself. The referee's reaction is a well known phenomenon among "ethnic" people and other visible or invisible minorities.

Whenever I have to go through customs, I make a point of avoiding to stand in a line leading to an Asian/Oriental customs agent, because I know that, 9 times out of 10, that agent will be particularly strict and will give me as much hassle as possible. The reason is that non-white civil servants are so worried of being seen by their bosses and colleagues as too easy on someone of relatively the same race, that they go to the opposite extreme to prove that they are just as professional as their white colleagues. It's a variation of the saying: So-and-so is not a racist because he's an asshole with everyone.


Hum... Made in Vietnam, I see...

So maybe the Muslim referee was worried that if he doesn't make a pre-emptive move, and some jerk files a complaint or something, he'll be accused of favoring a co-religionist and he'll be fired or punished in some other ways. It's the same reaction as with these two or three Chinese people who, right at the onset of the Jane Wong Affair, hurried to write to French newspapers to claim that they have never been subjected to racism in Quebec and that they are denouncing Jan Wong for accusing pure laine Quebeckers of racism. http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Wong_controversy

And that, my white friends, is the sad reality of minorities' life where you have to shit on your own people in order to avoid being shat on.

5 comments:

Anonymous said...

that they go to the opposite extreme to prove that they are just as professional as their white colleagues.

MDR!!! 100% realistic, mais c est tout de meme triste.

Buddhist with an attitude said...

Et tu remarqueras que je n'ai pas fait de comparaison avec les kapos des camps de concentration... Mais effectivement, c'est triste, c'est humiliant, et malheureusement c'est encore très courant.

Anonymous said...

Moi je suis un pure laine. Et je vous garantie que j'ai été victime de discrimination dans ma vie.

Je me suis faite niaiser au secondaire par d'autres pur laine parce que j'étais petit et *nerd*. C'est pas seulement pour les "ethnies" la discrimination.

Et je vous parlerais pas de la fois ou une chinoise qui était au Quebec depuis 6 mois m'a reproché de parler en francais au travail à un autre chinois qui pourtant parlais bien francais, parce que selon elle, il faut toujours parler en anglais aux chinois.

Ou bien la fois quand j'étais au secondaire et je faisais un travail d'équipe avec une vietnamienne et qu'une fois je l'appelle chez elle. Le lendemain je la revois au Cegep et elle me dit de ne plus l'appeler chez elle parce qu'elle a du répondre à 100 questions de son père parce que un "québécois" l'avais appelé. "Mon père veut pas que je me tienne avec des "québecois"" elle me dit.

Il faut aussi distinguer entre racisme (principle de supériorité raciale) et incomforts due à des différences culturelles.

Anyway. Voilà!!! je suis moins frustré la.

-stalker

Buddhist with an attitude said...

Nous avons tous eu des expériences de ce genre, Stalker, mais là je parle du phénomène des personnes «ethniques» qui se croient obligées d'être extra-dures avec d'autres «ethniques», pour se faire bien voir des non ethniques. C'est le syndrome des kapos, une sorte de processus de survie perverti. Par exemple, autrefois, dans les plantation de coton du Sud des États-Unis, il est bien connu que les meilleurs contremaîtres des esclaves sont des Noirs, parce qu'ils sont plus impitoyables envers les autres Noirs que des contremaîtres blancs.

Anonymous said...

C'est le syndrome des kapos

Malcom X avait tres bien resume ce comportement, lorsqu' il decrivait le negre de la maison du maitre qui cherchait a tout prix a montrer a Maitre Blanc qu'il n'avait strictement rien (excepte la couleur) d' assimilable au negre du champ.